English-Tibetan
Dictionary of Key Spiritual Terms


Previous | Next | English Index | Tibetan Index | Abbreviations | Contents
Wylie | Tibetan

evil

  1. ངན་​པ།

    Biblical: the most general term for evil: 1) moral evil: ངན་​པ་​སྤང་​། forsake evil (Rom. 12:9), ངན་​པ་​ལ་​མི་​དགའ། [love] does not delight in evil (1 Cor. 13:6), ཤབ་​བད་​ཀྱི་​ཞག་​ལ་​བཟང་​པོ་​བྱེད་​མཆོག་​གམ་​ངན་​པ་​བྱེད་​མཆོག is it permitted to do good or evil on the Sabbath? (Lk. 6:9), ངན་​པ་​བྱས་​པ་​རྣམས། those who do evil (Jn. 5:29), མི་​དགའ་​བའི་​ངན་​པ་​དེ་​བྱེད་​དོ། the evil I do not want to do is what I do (Rom. 7:19); 2) morally bad: བསམ་​ངན། evil thoughts (Mt. 9:4), ཁྱོད་​ཚོ་​ངན་​པ་​ཡིན་​བཞིན་​དུ། though you are evil (Mt. 7:11), མི་​ཐུ་​བ་​དང་​ངན་​པ། wicked and evil men (2 Thes. 3:2); 3) the evil one, the devil: འདི་​ལས་​ལྷག་​པ་​ཇི་​ཡོད་​ངན་​པ་​ནས་​འབྱུང་​ངོ་​། anything beyond this comes from the evil one (Mt. 5:37), ངན་​པ་​ལས་​ངེད་​ཐར་​པར་​མཛོད། deliver us from the evil one (Mt. 6:13), ངན་​པ་​ལས་​སྲུང་​བར་​འགྱུར་​རོ། [the Lord] will guard you from the evil one (2 Thes. 3:3). The Biblical doctrine of evil includes both physical (e.g. natural disaster) and moral (e.g. sin) evil.

    Buddhist: Bsm. defines evil as any action which results in suffering (FLD 4), and so concerns itself more with the effects of evil (i.e. suffering) than with its causes. The existence of physical evil is one of the reasons that the Buddha was said to have rejected the concept of God. The Tibetan term ངན་​པ། includes both physical evil and moral evil; hence one may speak of གསར་​འགྱུར་​ངན་​པ་​ཧ་​ཅང་​མང་​པོ། a great deal of bad news (DLP 1), and འབྲས་​ངན་​པ། disastrous consequences (DLP 2). Moral evil is implied in such phrases as: ང་​རང་​སྤྱོད་​པ་​ངན་​པའི་​རྐྱེན་​གྱིས། because of my bad behaviour (DPD), གྲོགས་​པོ་​ངན་​པ་​རྣམས། evil companions (DPD), བསམ་​སྦྱོར་​ངན་​པས་​རྒྱུད་​བསྐུལ་​ཏེ། inspired him to evil thought and action (TRC 114), ངན་​སོང་​གསུམ། the three evil destinies [of birth as a hell-being, preta, or animal] (TRC 272).

    Proverbs: 1) ངན་​པ་​བསྐྱངས་​ན་​བཟང་​པོ་​བརྡུངས་​པ་​འདྲ། protecting the evil person is the same as hitting a good person (KPU 15); 2) ངན་​པའི་​རྗེས་​ལ་​ལྟས་​ངན་​གཏམ་​ངན་​ཡོད། bad omens and bad news follow a bad man (KPU 21); 3) ཁ་​ངན་​ཁོག་​ངན། evil speech and evil mind [lit. inside] - someone who is thoroughly evil (TQP 35); 4) ངན་​པ་​ཚར་​མ་​བཅད་​ན། བཟང་​པོ་​སྤྲོ་​བ་​མི་​སྐྱེ། if evil people [i.e. criminals] are not done away with, good people cannot be happy (TQP 77).

  2. མི་​རིགས་​པ།

    Biblical: wrong or improper: མི་​རིགས་​པ་​ལ་​མི་​དགའི། [love] does not delight in evil (1 Cor. 13:6 SV), ལྕེ་​ཡང་​མེ་​ཡིན། ང་​ཚོའི་​ཡན་​ལག་​གི་​ནང་​ན་​མི་​རིགས་​པ་​ཐམས་​ཅད་​ཀྱི་​འཇིག་​རྟེན། the tongue also is a fire, a world of evil among the parts of the body (Jas. 3:6 SV).